Auta jsou natřena zasazeným čtvercem.

47 wyś. Strefa Wsparcia Autora

Auta jsou natřena zasazeným čtvercem.

Použití geometrické formy v malbě není žádnou novinkou, vášnivě ji používá můj oblíbený malíř Paweł Szanajca – tady. Ztvárnit emoce mezi mužem a ženou na plátně je jedna věc a geometrické ukazování automobilového šílenství je věc druhá.

To byl úkol, který si vybral Jakub Napieraj, který své studium geometrie v malbě nasměroval na automobilové dráhy. Musím uznat, že první efekty, které můžete vidět ve fotogalerii níže, jsou více než slibné. Ano, já vím, tyhle obrázky pochopí jen klasický automobilový nadšenec, ale přeci jen nic jiného tady neděláme, takže mě to netrápí.

Protože se však bavíme o umění, tak neodmyslitelném ke klasickému motorismu, jako je elegantní oblečení, neobvyklé hodinky a jakýkoli jiný výstřední koníček, pojďme si povídat o práci pana Jakuba. Zvu vás k přečtení rozhovoru s umělcem.

Jakube, auta se pohybují na kolech, kde se vzal nápad namalovat je geometrickou formou?

Geometrie byla mým vyjadřovacím prostředkem již od studií. Tehdy jsem si uvědomil, že své myšlenky nejlépe sděluje pomocí zjednodušených forem. V mém umění se geometrie rovná zjednodušení. Zjednodušením některých prvků, např. oblohy, na maximum, mohu zahustit popředí, např. provoz, světla nebo auto. Směřuji tak pozornost diváka k tomu, co mě na prezentované scéně nejvíce zajímá. Někdy je to celé auto, někdy detail. V předchozích dílech jsem kladl důraz na světla, barvy a směry. Tyto formy jsem soustředil a pokusil se pozadí uzavřít do několika tvarů. Vše záleží na tématu, které přebírám, a na tom, co je nejdůležitější. Obraz v procesu tvorby sám napovídá, kde by měl být zjednodušen a kde vrstven. To vše v ostře oddělených tvarech. Jako tvůrce přikládám velký význam detailu a čistý a uspořádaný geometrický tvar to zaručuje. Mám rád, když je veškerá práce promyšleně uspořádána.

No, jsem zvědavá, jakou cestou se v tvůrčím procesu ubíráš?

Vše začíná přípravou projektu na počítači. Můj tvůrčí proces nakládání s formou, barvou, kompozicí prostoru a hlavně vykreslením klimatu scény probíhá v počítači. Se všemi nástroji, které mám k dispozici, vytvářím ucelený design, který následně přenáším na povrch plátna. Na základě připravené kompozice začínám malovat obraz. K tomu používám klasické akrylové barvy a klasické nástroje jako jsou štětce a válečky.

Doba přípravy obrázku od návrhu až po nanesení laku často přesahuje 3 týdny. Během mnoha hodin strávených malováním si pokaždé vytvořím pouto s objektem, který maluji. V tomto případě se jedná o auta, která se po 2 týdnech každodenní práce stávají mými auty a je s nimi spojena spousta emocí. Možná právě to je důvodem rostoucího přilnutí k tématu a respektu k lakovaným autům.

Vidím, že máš vše dobře promyšlené. Pravděpodobně pro vás výběr objektů zájmu také není náhodný…

Vždy jsem od umění očekával krásu. Při hledání vhodného tématu jsem narazil na auta. Auto jako hotové umělecké dílo je pro mě inspirací a předmětem analýzy. Je to prostě vysněný předmět, který se musí propracovat a umístit na plátno. Motorizace jako námět obrazu je pro mě velmi mladá záležitost. Po lakování prvního auta jsem lakoval další, pak další a další. Tohle téma mě dostalo.

Obzvláště se mi líbí designy z 60. a 70. let. V siluetách strojů z těch let vidím krásu, kterou dnes na ulicích nenacházím. Kombinace automobilové klasiky s krajinou mi dává velmi pozitivní pocity, o které se chci podělit se svým publikem. Předložením takového pohledu očekávám, že se divák alespoň na chvíli ponoří do svých myšlenek a ocitne se vedle nádherného auta v krásném venkovním prostředí.

V současné době začínám malovat sérii obrazů zobrazujících ikonický Aston Martin DB5 a na nadcházejících aukcích umění v aukčním domě Art in House ve Varšavě bude Morgan Plus 8 a typ Jaguar e.

Slyšel jsem, že auta a jejich milovníci vaši práci velmi vřele přivítali a informace o aukci obrazu s Morganem se rozšířila do celého světa.

Jednoho dne mi přišla zpráva od polského prodejce Morgan. Napsali, že si mé práce všimli a rádi by ji sdíleli na svém profilu. Samozřejmě jsem s tím souhlasil, fotka obrázku šla na jejich Facebook a příspěvek od nich putoval na druhý kontinent a začal získávat čím dál větší zájem.

Morganova fanouškovská stránka francouzských sběratelů získala více lajků pro obrázek než moje vlastní. Poté se fotografie obrazu dostala do USA a Velké Británie, Lucemburska a dokonce i Japonska.

Šokovalo mě, že komunita fanoušků značky mou práci tak vřele přivítala a začala ji sdílet a komentovat. Něco tak pozitivního jsem na své umělecké půdě mezi galeriemi nebo sběrateli ještě nezažil. Pochopil jsem, že svět automobilových nadšenců je plný vášně a radosti, která pramení z komunikace s auty. To je to, co mi v dosavadní recepci umění tolik chybělo.

Poděkoval jsem za odpovědi a oznámil, že budu držet palce při nadcházející aukci Jakubova obrazu.

Pak jsme se vrhli do diskuse o designu karoserií a já jsem svému váženému partnerovi vysvětloval, odkud pochází pojem „kresba s nastaveným čtvercem“. Prvním příkladem takového auta je samozřejmě moje Y10, ale pak jsem si vzpomněl i na Citroen BX nebo Subaru XT, kde se kreslily i interiéry s nastaveným čtvercem. Je úžasné, jak se svět umění prolíná se světem motorizace. Pamatuji si, že nápad na aukce Ardor a samotná značka vycházely také z touhy tyto světy propojit. Možná to napoprvé nevyšlo, ale to neznamená, že byste to neměli zkusit. Milovníci klasického motorismu jsou prostě skupina lidí citlivých na krásu. Tak je vidíme oba. A tak se zdá, že všichni vidíme celou naši komunitu.

Jakub Napieraj

Umělec mladého umění představující geometrickou malbu. Absolvent Akademie výtvarných umění. Władysław Strzemiński v Lodži. V roce 2016 obhájil diplom s vyznamenáním a získal rektorské stipendium pro nejlepší studenty. Projekt byl oceněn bronzovou medailí v „Soutěži o nejlepší diplomové práce studentů Akademie výtvarných umění v Lodži za rok 2016“.

Účastnil se skupinových výstav, jako jsou: Výstava předcházející „15. charitativní aukci „Zrno umění – Zahrada naděje“ v Národním muzeu ve Varšavě (2019), „We love Łódź“ v DoubleTree by Hilton Hotel, Lodž (2018 ), „4 nezávislý salon lodžských mladých umělců“ v Muzeu města Łódź (2017).

V roce 2019 představil svou první samostatnou výstavu „City Lights“ v galerii Elart v Lodži. Námětem prací byla noční panoráma města. Bloky budov, ulice, výrazné barvy a pruhy projíždějících aut tvořily umělcovu první sérii děl. Dynamika města však byla pouze pozadím pro světlo, které bylo nejdůležitějším prvkem těchto obrazů.

V současné době realizuje sérii prezentující klasiku automobilového průmyslu, navíc se na obrazech objevují lidské postavy, které vytvářejí vztahy s prezentovanými vozy.

Facebook

Aukce obrazů

Dodaj media
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Kliknij lub przeciągnij do tego obszaru pliki przeznaczone do przesłania. Maksymalna liczba przesyłanych plików wynosi 30.
Kliknij lub przeciągnij do tego obszaru plik przeznaczony do przesłania.

Powiązane posty

Zostaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Akceptuje Więcej